Geefnu.nl

Eigenlijk wel indrukwekkende spotjes op de radio momenteel van geefnu.nl. Dan hoor je de stem van Bram van der Vlugt over een jongen die in elkaar wordt geslagen en bijna geholpen wordt en dan bijna de volgende ochtend haalt… Download geweld.mp3

Of die over de buurman met een ernstige ziekte, waarbij de buurvrouw bijna even gaat kijken hoe het met hem gaat en hij bijna nog haar buurman was… Download buurman.mp3

Het zet je aan het denken (mij wel tenminste) en je vraagt je af: "Wat zou ik doen in zo’n geval?" Het is vaak maar in een flits dat je het idee krijgt van "Is dit wel goed wat ik zie?" Je moet dan direct handelen, want anders is het moment voorbij en rest het knagende gevoel van "Had ik wat moeten doen, of niet?" Zo had ik dat gisteren, toen we uit de kerk reden. Er stond een auto stil aan de kant van de weg, met iemand erin. Toen wij er langs reden en ik in de auto keek, leek het wel of die persoon wat onderuit hing met zijn hoofd. Ik noemde het op aan Marco, die reed en in eerste instantie doorreed. Iets verderop was een rotonde en Marco besloot een vol rondje te rijden zodat we dezelfde weg terug reden en we beter konden zien wat er aan de hand was.

We stopten en toen zag ik het: deze (oudere) meneer zat een SMS-je te versturen met zijn mobiel. Hij had zijn hoofd wat schuin naar beneden en leunde een beetje tegen het portier. Het beeld klopte als je er in een flits langs rijdt: het leek net of hij een beroerte of hartaanval had gehad! Maar deze meneer was nog duidelijk bij zijn positieven, getuige zijn duim die allerlei bewegingen maakte (hoewel… bij zijn positieven…? Hij had niet eens door dat we naast hem stonden!).

In ieder geval: wij konden met een gerust hart en geweten doorrijden!

1 thoughts on “Geefnu.nl

  1. Jan en ik hadden het hier precies over, ook nav een programma op de Duitse TV. Dat ging oa over de psychologie van doorrijden als je wat ziet dat erg lijkt.

Plaats een reactie